Curating Contemporary Music Festivals
A New Perspective on Music's Mediation
Contemporary music, like other arts, is dealing with the rise of »curators« laying claim to everything from festivals to playlists – but what are they and what do they do anyway? Drawing from backgrounds ranging from curatorial studies to festival studies and musicology, Brandon Farnsworth lays out a theory for understanding curatorial practices in contemporary music, and how they could be a solution to the field's diminishing social relevance. The volume focuses on two case studies, the Munich Biennale for New Music Theatre, and the Maerzmusik Festival at the Berliner Festspiele, putting them in a transdisciplinary history of curatorial practice, and showing what music curatorial practice can be.
Kapitel-Übersicht
-
Frontmatter
Seiten 1 - 4 -
Contents
Seiten 5 - 8 -
Image and Figure Rights
Seiten 9 - 10 -
1. Introduction
1.1 Establishing the Field
Seiten 11 - 15 -
1.2 The State of the Art
Seiten 15 - 23 -
1.3 Scope and Overview
Seiten 23 - 28 -
2. Curating
2.1 Introduction
Seiten 29 - 40 -
2.2 The Anatomy of Festivals and Biennales
Seiten 40 - 60 -
2.3 Curating Biennales
Seiten 61 - 80 -
2.4 Curatorial Discourse
Seiten 80 - 94 -
2.5 Conclusion
Seiten 94 - 96 -
3. Performative Curating and Experimental Performance
3.1 Introduction
Seiten 97 - 98 -
3.2 Reading Shannon Jackson
Seiten 98 - 111 -
3.3 Curating Dance / Dance Curating
Seiten 111 - 124 -
3.4 Curating Theatre / Theatre Curating
Seiten 124 - 136 -
3.5 Conclusion
Seiten 136 - 138 -
4. Munich Biennale for New Music Theater
4.1 Introduction
Seiten 139 - 141 -
4.2 Hans Werner Henze
Seiten 141 - 145 -
4.3 Music Theatre?
Seiten 145 - 148 -
4.4 Peter Ruzicka
Seiten 148 - 162 -
4.5 Daniel Ott and Manos Tsangaris (DOMTS)
Seiten 162 - 169 -
4.6 The 2016 and 2018 Biennale Editions
Seiten 169 - 180 -
4.7 Compositional and Curatorial Practices
Seiten 180 - 203 -
4.8 The Munich Biennale in Numbers.
Seiten 203 - 215 -
4.9 Conclusion
Seiten 216 - 218 -
5. Maerzmusik: Festival für Zeitfragen
5.1 Introduction
Seiten 219 - 222 -
5.2 A Brief Prehistory to the Maerzmusik Festival
Seiten 222 - 228 -
5.3 Maerzmusik 2002–2014
Seiten 228 - 230 -
5.4 Berno Odo Polzer
Seiten 230 - 247 -
5.5 2017 Opening Concert: Julius Eastman
Seiten 247 - 257 -
5.6 Storytelling for Earthly Survival
Seiten 258 - 268 -
5.7 Curating and the Maerzmusik Festival
Seiten 268 - 273 -
5.8 Decolonizing Time
Seiten 273 - 277 -
5.9 Conclusion/Coda/Konzertemacher
Seiten 277 - 280 -
6. Conclusion/Curating Music
Seiten 281 - 288 -
Bibliography
Seiten 289 - 310 -
Appendix: List of Productions at the Munich Biennale for New Music Theatre from 1988–2018
Seiten 311 - 326
30. Juli 2020, 326 Seiten
ISBN: 978-3-8394-5243-1
Dateigröße: 3.48 MB