Black History – White History

Britain's Historical Programme between Windrush and Wilberforce

Britain's recent historical culture is marked by a shift. As a consequence of new political directives, black history began to be mainstreamed into the realm of national history from the late 1990s onwards. »Black History – White History« assesses a number of manifestations of this new cultural historiography on screen and on stage, in museums and other accessible sites, emerging in the context of two commemorative events: the Windrush anniversary and the 1807 abolition bicentenary. It inquires into the terms on which the new historical programme could take hold, its sustainability and its representational politics.

Inhalt

  1. Frontmatter

    Seite 1
  2. Editorial

    Seiten 2 - 4
  3. Contents

    Seiten 5 - 6
  4. Acknowledgments

    Seiten 7 - 8
  5. Note on Citations

    Seiten 9 - 10
  6. Introduction

    Seiten 11 - 14
  7. 1. Discovering a Past for the Present

    Seiten 17 - 36
  8. 2. Historical Culture and Social Communication

    Seiten 37 - 46
  9. 3. Popular Re/Presentation of History and Its Media

    Seiten 47 - 52
  10. 4. Key Aims and Questions

    Seiten 53 - 54
  11. 1. Remembering and Forgetting Slavery

    Seiten 57 - 64
  12. 2. Screening Slavery and the Slave Trade before the Bicentenary

    Seiten 65 - 80
  13. 3. Simon Schama's Rough Crossings: From Popular History Book to Television History

    Seiten 81 - 98
  14. 4. The Abolition as Costume Film: Amazing Grace - Black History with a White Hero

    Seiten 99 - 114
  15. 5. Setting a Critical Tone: In Search of William Wilberforce

    Seiten 115 - 120
  16. 6. ?Doing an Anniversary?: The Event Culture Surrounding 2007

    Seiten 121 - 134
  17. 7. The Impact of 2007 - Slavery and the Slave Trade in British Museums

    Seiten 135 - 162
  18. 8. Family Matters: Genealogy as Popular (Black) History

    Seiten 163 - 180
  19. 1. Screening and Staging an Arrival

    Seiten 183 - 184
  20. 2. Family, Sport and Period in Wondrous Oblivion

    Seiten 185 - 198
  21. 3. Notting Hill in a Historical Crime Serial

    Seiten 199 - 206
  22. 4. Migration as Heritage Drama? Small Island

    Seiten 207 - 230
  23. 5. Migration History as Entertainment? Trends in Contemporary British Theatre

    Seiten 231 - 238
  24. 6. The Windrush Story as Musical

    Seiten 239 - 250
  25. Conclusion

    Seiten 251 - 254
  26. Bibliography

    Seiten 255 - 278
  27. Index

    Seiten 279 - 284
Mehr
€33.80 *

2011-11-16, 284 pages
ISBN: 978-3-8376-1935-5

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1. »Bücher, die die Welt nicht braucht.« Warum trifft das auf Ihr Buch nicht zu?

Populäre Darstellungen einer ›schwarzen‹ Geschichte haben derzeit hohe gesellschaftliche Relevanz in Großbritannien. Medienübergreifende Analysen, die die hier entstehenden, wirkmächtigen Geschichtsbilder untersuchen, gibt es bislang nicht. Sie sind aber notwendig, da ein Umdenken in Richtung eines pluralistischen Verständnisses nationaler ›Geschichtsprogramme‹ auch in anderen europäischen Ländern bemerkbar wird.

2. Welche neuen Perspektiven eröffnet Ihr Buch?

Ansätze aus den Cultural Studies, der Medienkulturwissenschaft, Geschichts- und Erinnerungskultur werden hier in einen fruchtbaren Dialog gebracht, der die Analyse der Thematik ›schwarze Geschichte in Großbritannien‹ in unterschiedlichen, breitenwirksamen

Medienformen (Museum, Film, Musical etc.) ermöglicht.

3. Welche Bedeutung kommt dem Thema in den aktuellen Forschungsdebatten zu?

Darstellungen von ›schwarzer britischer Geschichte‹ erfreuen sich zunehmender Aufmerksamkeit in den Geschichts-, Sozial-, Kultur- und Literaturwissenschaften. Forschungsarbeiten bewegen sich vor allem innerhalb einzelner Disziplinen. Unser Buch profitiert von interdisziplinären Debatten, die im Rahmen der Freiburger Forschergruppe Historische Lebenswelten in populären Wissenskulturen der Gegenwart geführt wurden.

(http://portal.uni-freiburg.de/historische-lebenswelten)

4. Mit wem würden Sie Ihr Buch am liebsten diskutieren?

Mit Lehrern, Schülern und Studierenden.

5. Ihr Buch in einem Satz:

»Black History – White History« fragt nach den Umständen und Bedingungen der Popularisierung schwarzer Geschichte in Großbritannien.

Book title
Black History – White History Britain's Historical Programme between Windrush and Wilberforce
Publisher
transcript Verlag
Pages
284
Features
kart.
ISBN
978-3-8376-1935-5
DOI
Commodity Group
1510
BIC-Code
JFC HBJD1 HBTR
BISAC-Code
SOC022000 HIS015000 POL045000
THEMA-Code
JBCC NHD NHTR
Release date
2011-11-16
Edition
1
Topics
Postkolonialismus, Erinnerungskultur
Readership
Cultural Studies, Film Studies, Media Studies, Sociology, Museum Studies, Theatre Studies, English Studies
Keywords/Tags
Media, Black History, Britain, Film, Theatre, Museum, Historiography, Windrush, Wilberforce, Memory Culture, Postcolonialism, British History, Cultural History, Cultural Studies

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